lunes, 28 de noviembre de 2016

Del "dentista Ferreirof " al "dentista Dainoff" (A propósito de un artículo de X.L. Méndez Ferrín, "Galicia e o xenocidio" en Faro de Vigo, 28/11/2016)

Viñeta humorística de Xaime Prada en "Vida Gallega", 30/11/1927.


Sin tener ni idea de lo que iba a publicar Xosé Luis Méndez Ferrín en "Faro de Vigo" , lo cierto es que hace 24 horas colgué una nueva entrada en el blog: En la Casa "Fermín García" con los del Colegio de Arquitectos de Ourense (..de nuevo tras la pista de los dentistas Dainow Dicker...)http://diariodeunmedicodeguardia.blogspot.com.es/2016/11/en-la-casa-fermin-garcia-con-los-del.html.

Méndez Ferrín en su columna semanal en Faro de Vigo (28/11/2016), y que titula "Galicia e xenocidio" (y que reproducimos al final de esta entrada) ..vuelve sobre los Dainow Dicker tal y como ya había hecho en muchas otras ocasiones.....
Suponemos que él conoce bien la viñeta humorística de Xaime Prada publicada en la revista Vida Gallega en 1928, y en la que se juega con el nombre del anuncio de la consulta de ese dentista "Ferreirof", y que tanto se parece a ese "Dainoff"(Dainow) ourensano al que hace referencia Ferrín. 
El columnista y poeta ourensano menciona en su artículo a este blog y resalta el trabajo investigador que acerca de los dentistas ruso-ourensano-judíos llevamos dedicando tiempo y espacio, cosa que nos llena de satisfacción y nos anima a seguir publicando e investigando.



Marie Dicker y Volodia Dainow en Ourense (recorte de una foto familiar, hecha en Ourense por Foto Pacheco, años 30).
Dice el escritor ourensán en su columna que "sería moi importante que alguén escribise unha historia das persecucións e crimes cometidos en Galicia dos que foron víctimas xudeus nosos"....
Desde este blog andamos en eso, muy centrados en nuestros dentistas ourensanos, y pendientes de ampliar lo que  ya hemos publicado en 2014 en un libro-resumen del Congreso de la Sociedad Española de Historia de la Medicina. Ese trabajo de 2014 era un adelanto de lo que en aquel momento conocíamos de los Dainow & Dicker ourensanos ...y de los que poco a poco hemos sabido muchos mas datos y periplos vitales ( y de sus ramas ginebrinas con interesantes conexiones políticas en el campo socialista y trostkista y la izquierda judía de Ginebra y París)....Ginebra es un lugar clave en toda estas stories de familias ruso-judías, que a su vez forman parte de la Historia de Europa de la primera mitad del siglo XX ..
Nuestro avance investigador de 2014 así como entradas del blog, ya fueron recogidas e incorporadas en el texto y en la  bibliografía por el investigador Georges Weill en su artículo "Medecins et avocats russes, juifs et socialistes à Genève au 20 siecle: le Dr Boris Tschlenoff, es families Dicker et Daïnow"  en la revista "Généalo-J. Revues française de génealogie juive) (2015, nº121, p.11-17).
Aparte de todo lo ya aportado por Méndez Ferrín en sus columnas en "Faro de Vigo"(desde hace años), ha habido otros importantes acercamientos a las historias de dentistas ruso judíos gallegos como los ya publicados por el médico catalán Miguel Marco Igual o el dentista pontevedrés José Manuel López Vidal, así como aportaciones puntuales de los blogs de Xosé Álvarez Castro(http://anosdomedo.blogspot.com/) o de Rafa Salgado(http://ourensenotempo.blogspot.com.es/).
Como curiosidad, decir que el famoso novelista Joël Dicker, es descendiente de una rama ginebrina de Marie Dicker...Es bisnieto de un hermano de Marie Dicker.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Galicia e xenocidio
X.L. Méndez Ferrín 28.11.2016 |


http://www.farodevigo.es/opinion/2016/11/28/galicia-e-xenocidio/1578425.html

Galicia e xenocidio
Chamáronme a atención por escribir como Dainoff o apelido do médico de Ourense que un día fora o primeiro neno da cidade en ser chamado "bebé". Dainoff, cargando moito no efe xeminado, dicían a miña nai e Pilar Fernández-Barxa, a cal se criara na mesma casa da Praza Maior na que tiñan a clínica os dentistas rusos, que por certo non lle cobraban aos pacientes en má situación económica.
Dainoff era como se dicía e escribía en Ourense, pero, na realidade, el era Volodia Dainow, e o "w" que usaba debería lerse como labiodental sonora ao modo alemán. A súa dona usaba o apelido de solteira e era Marie Dicker. Todo aparece moi ben explicado na bitácora ou blog, non sei, titulada, ao modo Luís Pimentel, "Diario de un médico de guardia". Autor: David Simón, Ourense. Os Dainow-Dicker, e os seus fillos, fuxiron de Galicia en xullo de 1936. Logo foron presos na Francia ocupada polos nazis e internados no campo de concentración de Drazy, exclusivo para xudeus franceses. Desde ese campo particular saían os infelices para outros de exterminio.
Na revista "La Lettre Sepharade", da que eu fun socio protector, lin a relación dos viaxeiros dun tren especial que saiu de París cargado de xudeus sefardíes franceses que ían legalmente a España, seguramente acollidos ao decreto de Primo de Rivera inspirado polo doutor Pulido.
Entre moitos apelidos sefardís eu atopei os apelidos askenizis, e yiddish, Dainow e Dicker. Os dentistas regresaban a Ourense seguramente confiando na súa condición de nacionalizados españois. Ela, Marie, morreu en Irún e a el, Volodia, perdémoslle a pista. Outros xudeus residentes en Galicia desde había moito tempo sofreron cruel persecución en 1936. É ben coñecida a sorte adversa da familia Kuper de Vigo, e dela temos tratado no Faro. En canto aos Sbarsky de Pontevedra, o horror acentúase. Abraham, o pai, vai parar á illa de San Simón. O seu fillo, Jacob, xulgado, xunto co dirixente galeguista, e, coma el, condenado a morte e fusilado na Caeira.
Para min sería moi importante que alguén escribise unha historia das persecucións e crimes cometidos en Galicia dos que foron víctimas xudeus nosos.
+++++++++++++++++++++++++++

P.d. Comentar que efectivamente tal y como sugiere Ferrín, el nombre del blog se inspira en un libro de Luis Pimentel. Ver:  http://diariodeunmedicodeguardia.blogspot.com.es/2009/07/medicina-sociedad-e-historia.html