sábado, 29 de octubre de 2011

Irmandade da Sanidade Galega





No Concello da Estrada, ás 12 horas no Teatro Principal, vai celebrarse hoxe un acto no cal vai presentarse a ISAGA (IRMANDADE DA SANIDADE GALEGA).


Esta nova entidade, que terá ámbito de toda a Comunidade Autónoma de Galicia, vai estar integrada por persoal da sanidade pública e privada (médicos, boticarios, veterinarios, enfermería…) e profesionais da docencia nas ciencias médicas, ten dous obxectivos: o impulso do  humanismo e a normalización da lingua galega neste ámbito, e buscará a súa extensión territorial realizando actos por Galicia enteira, fomentando tamén a figura de médicos senlleiros e humanistas que entenderon a medicina como unha ciencia sempre asociada á idiosincrasia do noso pobo.
A extensión do uso da lingua galega nas relacións cos usuarios, porque entendemos que é necesario para a pervivencia do noso idioma, alén dos circuítos culturais; cunha orientación humanista, porque reivindicaremos a tradición da Escola Médica Galega que ten en Varela de Montes, Nóvoa Santos, Rodríguez Cadarso, Rof Carballo…e os epígonos García Sabell, López Nogueira, Reimóndez Portela (ex-alcalde da Estrada, médico humanista, precursor da autonomía galega) que sempre entenderon que o exercicio profesional tiña que ser respectuoso coa cultura dos usuarios, atribuíndose á utilización destes medios beneficios para unha boa diagnose clínica.
As 12:00 horas, no Teatro Principal principiará o acto coa imposición de becas aos 35 primeiros membros -todos eles destacados profesionais-, e a lección inaugural a cargo do psiquiatra e  doctor Emilio González Fernández, médico especialista en antropoloxía médica.

A segunda parte do acto dedicarase a homenaxear ao médico don Manuel Reimondez Portela, que exerceu por toda a comarca de A Estrada durante toda a vida, personalidade de traxectoria brillante, escritor, político, un dos pais do Estatuto dos 16, e que foi forxado intelectualmente na tronzada tradición humanística da Escola Médica Galega, do que fará unha reseña biográfica o estudoso da súa obra Valentín García"
(texto tomado de http://oquepasadiaadia.com/blog/index.php/2011/10/presentacion-da-irmandade-da-sanidade-galega/ )
-----------------------------
Manuel Reimóndez Portela



------------------------------------------------


Dende "Diario de un médico de guardia" queremos transmitir noso apoio á iniciativa do acto de hoxe e felicitar ós organizadores, promotores e participantes (especialmente aos amigos  Pablo Vaamonde e Emilio González Fernández, - ámbolos dous médicos e mestres dos que sempre estamos a aprender cousas sobre Galicia e os galegos-). Lamentamos non ter podido asistir.

jueves, 27 de octubre de 2011

Manicomio de Conxo, 1977: la mirada de Anna Turbau

Manicomio de Conxo 1977. Fotografía de  Anna Turbau.
Tomada de .http://www.annaturbau.com/?p=289#more-289 

Anna Turbau, es una reportera gráfica que en 1976 se traslada de Cataluña a Galicia como enviada especial de las revistas "Interviú" y "Primera plana". La cámara de Anna Turbau, comprometida con las causas sociales, logró capturar imágenes que se convirtieron en auténticos iconos de los orígenes del fotoperiodismo en Galicia.
Entre estas fotos hechas en Galicia en esos años están las realizadas en el Manicomio de Conxo (en Santiago de Compostela). Las fotos las tomó en 1977 en el interior de una unidad de internamiento de mujeres en dicho centro. 
La autora ha comentado para el blog algunos recuerdos sobre esta foto (que mostramos al inicio de la entrada de hoy): 
  • "...creo que, esta es la  prueba de que habían menores en Conxo. Se puede resucitar el tema sobre todo lo que llegó a pasar en esta institución. Siempre me he preguntado que habrá sido de esta niña. Me costo muchas lagrimas  dejarla allí, y aceptar que yo no podía hacer nada por ella...[...] Te agradezco la oportunidad para poner en claro la historia horrorosa de aquellos tiempos en este psiquiátrico". (Anna Turbau, 2011)

Todas estas fotos las ha ido colgando en su web http://www.annaturbau.com/ . 
Sobre el tema de la transición política gallega se ha hecho un documental titulado "La mirada de Anna", producido por ADIVINA, TVG y TV3.(Ver fragmento)  Este documental ha sido codirigido por Llorenç Soler y Jorge Algora, y se basa en  el trabajo que realizó como reportera gráfica Anna Turbau en la Galicia de los años 70. Durante los años de la transición a la democracia, esta pionera del periodismo gráfico trabaja para publicaciones de tirada nacional como Interviú o Primera Plana junto a destacados periodistas de aquel periodo como Perfecto Conde, Anxel Vence o Xavier Navaza. Turbau captó con su cámara, en aquellos finales de los 70, imágenes que se convirtieron en auténticos iconos de los orígenes del fotoperiodismo en Galicia (ver).
El documental rescata más de 300 fotografías de los miles de contactos que Anna Turbau conserva en sus archivos y que han permanecido en silencio durante 30 años. Entre otras figuras y personajes de Galicia, Anna Turbau entrevista al psiquiatra Cipriano Jiménez. 

Fotograma da película "A ollada de Anna".
Tomado de http://www.culturagalega.org/noticia.php?id=15748

"Hacer una foto, es hacer historia, es opinar. Nosotros ya lo hicimos, ahora es vuestro momento. Si vosotros no lo contáis ¿quien va a hacerlo?". (Anna Turbau, marzo 2011, dirigiéndose a alumnos de la Escuela de Arte y superior de Diseño en Soria)

Recomendamos a los lectores del blog la visita de su web.

domingo, 23 de octubre de 2011

Publicidad sanitaria en la revista Nós (1920-1935/6)





Bajo el lema "O día de Nós. A Nación-Cultura Galega", se celebrarán en Ourense toda una serie de  actos entre los días 24 de octubre y 4 de noviembre. Se homenajea a la revista Nós y a toda la generación de figuras de la cultura de Galicia que se vincularon a este proyecto: Vicente Risco, Ramón Otero Pedrayo, Castelao, Ánxel Casal, Florentino Cuevillas,...
Desde "Diario de un médico de guardia" queremos sumarnos a este homenaje así como felicitar a los promotores,organizadores y patrocinadores de la iniciativa.
Aportamos en el blog toda una serie de anuncios de publicidad sanitaria que fue apareciendo en las diferentes épocas de la revista Nós. Señalar aquí que casi la totalidad del material mostrado nos ha sido facilitado de forma generosa por nuestro amigo Xosé Lois Carrión.

La Publicidad sanitaria en la revista Nós (1920-1935/6)
Es realmente llamativo que en una revista de contenido cultural y político hubiese tanta colaboración mediante inserción de publicidad (y aportación económica) por parte del cuerpo empresarial médico-sanitario galaico (ourensano y compostelano fundamentalmente). De toas formas hemos visto cómo en otras iniciativas mediatico-políticas de la época la proliferación de publicidad sanitaria fue también notable (por ejemplo en el periódico socialista ourensano "La Lucha" (1931-1932). Pese a ello la aventura de la empresa de la revista "Nós" pasó por dificultades, con varios cambios de sede, de imprenta, de gerentes, de protectores...Pese a ello ya les gustaría a muchas revistas y medios de comunicación del mundillo cultural de la Galicia del 2011 tener el apoyo por vía publicidad de profesionales liberales y de empresas de ámbitos varios que parece apuntarse en los anunciantes en la revista "Nós".
Hay nombres muy vinculados tanto por amistad con los ourensanos de Nós como por militancia "galeguista" como el doctor Manuel Peña Rey. Las diferentes clínicas e iniciativas de Peña Rey en los años de Nós tendrán siempre espacio para anunciarse y financiar ) a "Nós" ya desde la primera época de la revista.

Anuncio en Nós, 1920-5

Anuncio en Nós, 1920-5

Anuncio en Nós, años 1930-1933

Hay anuncios de clínicas ourensanas y gallegas del momento. Los años 20 y 30 fueron tiempos de innovación y mejora en la oferta de los servicios y tecnologías sanitarias en Ourense, tanto a nivel de la iniciativa privada como de la pública (Beneficencia, Dispensarios antituberculosos y antipalúdicos, Instituto Provincial de Higiene, Hospital Modelo de As Lagoas...). 
Así, vemos anuncios  (varios en versión en galego) del Sanatorio Quirúrgico de Ourense. Tras una inicial asociación de Manuel Pol Piñeiro con Peña Rey como co-director,se produce poco después la ruptura y salida de éste para montar su propio sanatorio. Poco después se completó el cuadro médico con la entrada de Manuel Bouzo y Francisco Rionegro. Todos ellos viejos conocidos de nuestro blog. 



El médico Francisco José Rionegro se anunciará también en solitario en Nós. Hay otros anuncios de médicos ourensanos como el de Aurelio Álvarez Belvís (cirujano muy apreciado en la ciudad y padre del médico Eustaquio Álvarez Eire).

Anuncio en Nós, 1920-5

Anuncio en Nós, 1920-5
De A Coruña también llegaron demandas de espacio para insertar anuncios de clínicas. Algunos ya desde fases tempranas como por ejemplo  el oftalmólogo Manuel López Enríquez, que consultaba por días o temporadas en hoteles de la capital ourensana (fue algo muy habitual desde finales del siglo XIX). 

Manuel López Enríquez (Monforte de Lemos, 1890-1968) formó parte de los gallegos que estudian y desarrollan toda su labor científica en los años 20 en Madrid vinculados a la Junta de Ampliación de Estudios (muy bien estudiado todo este tema por el historiador Ricardo Gurriarán). Formado en Oftalmología en Madrid, amplia luego estudios en Suiza. Estuvo vinculado a la Residencia de Estudiantes. Formó parte del laboratorio de Histología de Río Hortega en Madrid y fue discípulo y ayudante de Universidad con el prestigioso ofatlmólogo y Catedrático de la Universidad de Madrid el doctor Manuel Márquez. Márquez tuvo que exiliarse a México en 1939 y Manuel López Enríquez fue cesado de su plaza en Madrid y sometido a depuración. Tras un largo paréntesis pudo continuar su labor como investigador en el CSIC y en el ejercicio privado como oftalmólogo en Madrid.






También colabora desde muy pronto el médico odontólogo Salvador Mosteiro Pena. Hay que señalar que este odontólogo (Betanzos,1896-1982), fue a su vez un importante activista en el campo del galeguismo. Dirigió  a Irmandade da Fala da Coruña, el periódico A Nosa Terra, el periódico Rexurdimento y fue autor del " Vocabulario Castellano-Gallego das Irmandades da Fala" (1933).





Son curiosas las variantes de los anuncios del cirujano ourensano Julio García Pérez. En uno de los anuncios introduce elementos cómico-irónicos, poco habituales en este tipo de publicidad. En éste y en anuncios de otras clínicas/profesionales hay algunas erratas del gallego pero no descartamos un doble juego/mensaje: "Vota o Rayo X".

Anuncio en Nós, 1920-5


Anuncio en Nós, 1920-5
Hay otro punto de vinculo de los médicos ourensanos García Pérez con Nós, pero  hablaremos de ello en próxima entrada. 



En los últimos años de la revista (1933-5) aparecen anuncios de médicos galegos de prestigio como el anuncio de la clínica de Amancio Caamaño Cimadevila (1894-1936) en Pontevedra. Este cirujano y político (vinculado a la Federación Republicana Gallega y a Izquierda Republicana), fue presidente de la Diputación  y Gobernador Civil de Pontevedra hasta febrero de 1936. Fue asesinado en los días de la Guerra Civil por los sublevados franquistas. 


Anuncio en Nós, 1935


Destacamos por último el anuncio del Sanatorio Quirúrgico de San Lorenzo en "Santiago de Galicia" y dirigido de los doctores Fernando Alsina y Antonio M.de la Riva. 


Anuncio en Nós, 1930-33

Anuncio en Nós, 1935


Otras ramas de las profesiones sanitarias como las Farmacias o las Ópticas van a tener también su espacio publicitario en la revista Nós. Nombres tan importantes como la Farmacia Fábrega en Ourense (vinculada directamente a Luis Fábrega Coello, el líder indiscutible del republicanismo moderado en el Ourense de la Segunda República) o la Farmacia Román y Saco. Lo mismo decir de la Casa de los Lentes en Ourense.


Otras empresas ya más difíciles de encajar en el ámbito sanitario gallego darán también su apoyo económico-publicitario: véase el curioso (a toda página, galeguizado) anuncio del producto PRODIGALUZ. De este anuncio hemos visto la versión en castellano en otros diarios españoles del momento.  



________________________

Gracias de nuevo a Xosé Lois Carrión (Ourense) por todo el material aportado para esta entrada.

jueves, 20 de octubre de 2011

Cirugía en el Ourense de entresiglos: el "Sanatorio Quirúrgico" de los doctores Porto y Rionegro (1899-1900)

 anuncio de El Eco de Orense (26-10-1900)


El Sanatorio Quirúrgico de los doctores Lino Porto y Francisco J. Rionegro. Este anuncio de El Eco de Orense (26-10-1900) nos permite aproximar un poco la actividad de este centro sanitario que había comenzado a funcionar en la ciudad un año antes, en el otoño de 1899. Dicen los médicos citados en su anuncio que han cosechado numerosos éxitos "durante el año que lleva de instalación". 
Por la casuística expuesta, podemos aventurar que eran cirujanos experimentados que abordaban casos que hoy día son materia de estudio y técnica quirúrgica de varias especialidades: varicocele, fibroma intrauterino, castración, hidrocele, fimosis, extracción de cálculos, uretrotomía, quistes sebáceos, ránula, pólipos nasales, angioma, cáncer del pecho, cáncer de los labios, catarata, pólipo del oído..
Ya hemos hablado varias veces de ambos facultativos en el blog y de sus trayectorias e iniciativas-. El sanatorio continuó con su actividad durante varios años más, ampliando incluso su cartera de servicios (hablaremos de ello en otro post), pero desconocemos la fecha exacta en que cierra este centro liderado por los doctores Porto y Rionegro.



La sala del hospital en la visita del médico en jefe, óleo,1889. Luis Jiménez Aranda


Nunca máis.No ano das florestas, 11000 Ha de espazos protexidos queimadas en 15 días ante a pasividade da Xunta.


No ano das florestas, 11000 Ha de espazos protexidos queimadas en 15 días ante a pasividade da Xunta
http://adega.info/info/090121joomla/ultimas-novas/620-no-ano-das-florestas-11000-ha-de-espazos-protexidos-queimadas-ante-a-pasividade-de-medio-rural

martes, 18 de octubre de 2011

A ATENCION PRIMARIA EN GALICIA en Outono do 2011: reflexions de Pablo Vaamonde e de Manuel Martín (AGDSP) na defensa da Sanidade Pública

 Acto de sinatura do Plan de Mellora da Atención Primaria 2007-2011. Presidido polo Presidente de la Xunta, Emilio Pérez Touriño no Pazo de Raxoi, Abril 2007.
Apoiaron o Plan: Asociación Galega de Medicina Familiar e Comunitaria (Agamfec), la Federación de Asociacións en Defensa da Sanidade Pública (FADSP), CIG, CCOO, UGT,  Sociedad Gallega de Medicina General-SEMG, Sociedad Española de Médicos de Atención Primaria (Semergen-Galicia), Asociación Galega de Pediatría de Atención Primaria (Agapap), CESM y CSIF. 

´´´´´´´´´´´´´´
Ofrecemos aos lectores do blog dous textos asinados por profesionais da atención primaria de prestixio en Galicia.  Neles se denuncia a situación da Atención Primaria na nosa Comunidade Autónoma neste outono do 2011. En primer lugar , Manuel Martín y a continuación un post del blog de Pablo Vaamonde

"DESMANTELAMENTO  DA ATENCION PRIMARIA EN GALICIA
(O silencio dos cordeiros)"
por Manuel Martín (Asociación Galega para a Defensa dá Sanidade Pública e socio de Asociación Galega de Medicina Familiar e Comunitaria)


"A mobilización unitaria dos profesionais e organizacións da Atención Primaria, de fai poucos anos, estivo dirixida a conseguir os recursos, cambios organizativos e funcionais que permitisen ter a AP a capacidade resolutiva e a calidade asistencial necesaria  para ser o eixo do sistema.
Entre os resultados desta loita estivo o Plan de Mellora de AP en Galicia elaborado e consensuado por as  organizacións de AP e a Estratexia AP 21 apoiada polo Consello Interterritorial, os Servizos de saúde autonómicos e as organizacións do nivel primario. Desgraciadamente coa chegada da actual Conselleira de Sanidade la situación experimentou un cambio substancial:

  1. Paralizouse a aplicación do Plan de Mellora a pesar de que quedaban por crear 193 prazas de medicos de familia, 40 de pediatría ou 915 de todos as categorías profesionais; deixouse de investir o 60% do orzado ou se mantiveron as limitacións na o acceso aos recursos diagnósticos.

  1. Introduciuse un brutal recorte no orzamento de AP (21,7% nos dous últimos anos) moi lonxe do 2,3% de redución na Atención Hospitalaria.

  1. Nas novas xerencias únicas desaparece a AP que quedará sometida aos xerentes dos hospitais de área. Isto supón que a AP quedará sen posibilidade para xestionarse autónomamente, conseguir recursos, ou para controlar os procesos asistenciais. Con esta medida a administración sanitaria galega abandona o obxectivo de que a AP sexa algún día o eixo do sistema sanitario. 

No resto do estado a Estratexia AP 21  tamén foi abandonada pola maioria dos  gobernos autonómicos . 
Fronte a estas agresións das administracións un clamoroso silencio da AP en Galicia mentres O Foro da AP   (unha parodia sectaria  e conservadora da PT 10M ao servizo dun sindicato corporativo ), tampouco  fai nada. ¿Os profesionais perderon a esperanza dunha AP de calidade e aceptan o papel secundario no sistema? ; ¿non hai capacidade de iniciativa na AP?; ¿renunciamos ao  futuro? 
Chama a atención que non aproveitemos a crise  como a gran oportunidade da AP por estar baseada na promoción e prevención de saúde fronte ao consumismo e o uso intensivo e irracional de recursos tecnolóxicos custosos e iatroxénicos. 
Para esta viaxe non facían falta tantas alforxas (nin esforzos)."

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

http://pablovaamonde.blogspot.com/2011/10/na-defensa-da-sanidade-publica.html

martes 18 de octubre de 2011

"Na defensa da sanidade pública

por PABLO VAAMONDE
Cando Núñez Feijóo tomou posesión como presidente da Xunta, en abril de 2009, debuxou un escenario catastrófico, baseado na crise económica, que lle permitiu predicar unha política de austeridade extrema.Afirmou, daquela, que os recortes nunca afectarían á sanidade e á educación, piares do estado do benestar.Mentiu: pasados dous anos os feitos desminten radicalmente as súas verbas: está a desenvolver unha política ultraliberal que provoca un deterioro notable nos servizos sanitarios públicos namentras favorece negocios privados a costa dos orzamentos. Nestes días pasados xa avisou“O que fixemos en Galicia é o que imos facer en toda España”. E non está só; tamén Ana Pastor afirmou que “o PP recortará un 25% do gasto coa súa reforma sanitaria”. O que non explicou é que servizos deixará de ofrecer a sanidade pública e cales terán que abonar os cidadáns mediante copago. 

A sanidade pública en Galicia experimentou, durante os catro anos de goberno de progreso, un avance extraordinario. O apoio político decidido aos servizos públicos plasmouse en melloras tecnolóxicas e organizativas, na integración na rede do Sergas das arruinadas Fundacións Sanitarias, na creación de novas prazas e a consolidación do emprego dos traballadores. O impulso foi especialmente visible na Atención Primaria (AP) donde se incrementou a carteira de servizos, dotouse de medios aos Centros de Saúde e informatizáronse as consultas, coa posta en marcha da historia clínica e a receita electrónica, que permiten mellorar a calidade da atención sanitaria. Toda esta tarefa puido ser realizada co apoio de moitos profesionais que aportaron o seu esforzo e colaboración. Tamén houbo que superar, daquela, a oposición frontal do PP e de certas forzas sindicais, que puxeron todos os atrancos posibles e provocaron crispación nos centros de traballo para dificultar os avances.

O actual goberno do PP fixo un enorme recorte no orzamento de AP (22% nos últimos dous anos), desmontou o Plan de Mellora e puxo en marcha a xerencia única que fai desaparecer as xerencias de AP e deixa este nivel asistencial como un apéndice dos hospitais. É ben sabido que a mellora na eficiencia dos servizos sanitarios pasa polo fortalecemento dao primeiro nivel asistencial, que debe constituir o eixo do sistema e estar dotada de persoal e medios para ter maior capacidade de resolución. Pero esta Xunta tomou o camiño contrario: aniquila a AP e favorece unha política sanitaria “hospitalocéntrica”, que provoca máis gasto, mais iatroxenia e menos eficiencia.
Diante destes feitos a resposta dos profesionais e das organizacións profesionais foi o silencio. Manuel Martín, voceiro de SOS Sanidade Pública, clamaba nun escrito recente: “É que os profesionais perderon a esperanza nunha AP de calidade? Non hai capacidade de iniciativa na AP? Renunciamos ao futuro?”. Algúns  profesionais, se cadra, están satisfeitos coa situación: a proximidade ideolóxica ao partido gobernante poida que sexa maioritaria. Pero tamén debemos preguntarnos que están a facer as forzas sindicais, noutrora tan belixerantes e intransixentes –algunhas liderados por os  que agora ocupan postos directivos-; que traballos desenvolvenos partidos da oposición, ademáis de lamber nas propias feridas; e cales son as iniciativas dasorganizacións profesionais para defender o sistema público. Non é preciso preguntar a que se dedican osColexios de Médicos: son cómplices e compañeiros de viaxe do grupo no poder. 

A nosa sanidade é das mellores e máis eficientes do mundo: o investimento corresponde ao 6% do PIB cando a media na UE é do 9%. A reducción dos orzamentos, a eliminación de servizos e a precarización laboral van provocar a perda de calidade asistencialDe non producirse unha resposta dos cidadáns o deterioro da sanidadecontinuará sen remedio ata que só teñamos uns servizos de beneficencia para os máis e unha  sanidade privada para a élite económica. A plataformaSOS Sanidade Pública está a convocar mobilizacións contra dos recortes sanitarios: “Míntennos: queren converter a nosa sanidade pública e o dereito a unha atención sanitaria digna, nun negocio privado”. Se non hai resposta social seguirán a utilizar as tesouras, ata que non haxa xa onde cortar. Se deixamos destruir o sistema sanitario que hoxe temos perderase un elemento fundamental de cohesión social. Compre elevar a voz para que saiban que estas políticas de recorte público non son aceptadas pola maioría da poboación. E debemos lembrar que hai un punto de non retorno: chegados a certo nivel de destrucción xa non é posible recuperar o perdido".

domingo, 16 de octubre de 2011

Planos del nuevo Hospital de Ourense (De 1909 al ¿2011?)

 Pabellón de Cirugía, Proyecto Hospital Modelo de Ourense, 1909. Tomado de la tesis de M.Insua (2000)..

Algunos lectores tal vez hayan pensado que íbamos a publicar una "primicia" referida al Plan Director del Complexo Hospitalario de Ourense. Lamentamos que no sea esa la noticia, ya que no disponemos de fuentes fidedignas ni tenemos "topos" que nos soplen novedades desde los Servicios centrales del SERGAS o de la Consellería de Sanidade. Sí que vamos a hablar de la Historia de algún Hospital de Ourense y de un hallazgo en la bibliografía sobre el tema. Nos referimos a un trabajo de investigación sobre el proyecto de construcción del Hospital Modelo de Ourense. También conocido como Hospital Provincial de As Lagoas.

Hospital Provincial Modelo de As Laoas.Ourense , 1949.
Se puede ver el edificio de la Portería en la entrada principal. Hoy desaparecido.
Portada Libro de Mercedes Insua

El trabajo citado es un capítulo de la Tesis doctoral "Arquitectura Hospitalaria" (2000) de Mercedes Insua Cabanas. Hemos podido consultar por vía web este trabajo de tesis. Esta Doctora en Arquitectura, Catedrática de E.U. de la Universidad de A Coruña publicó su tesis en 2002 en el libro “Arquitectura Hospitalaria Gallega de Pabellones” (Ediciones de la Universidad de A Coruña). No hemos podido consultar su libro, pero en la tesis aborda la arquitectura de los hospitales de pabellones construidos o proyectados en Galicia entre 1875 y 1925 (Conxo, Nicolás Peña, Oza, Castro Ribas de Lea, Hospital Modelo de Ourense...), así como otros antecedentes gallegos, españoles y europeos. muchos hospitales de pabellones gallegos. Aporta numerosos planos, croquis, fotos...No aborda sin embargo el proceso de construcción del manicomio de Toén (Ourense) ya que es posterior (el proyecto es de 1929).
El proyecto del Hospital Modelo de As Lagoas fue redactado en febrero de 1909 por el arquitecto de la Diputación provincial Joaquín Rojí y López Calvo (Valladolid, 1878- Madrid,1932). Este mismo técnico dirigirá las obras, al menos hasta el año 1922, en que también participa como director otro arquitecto, Manuel Conde Fidalgo (Ourense, 1897-1984). De este arquitecto, autor de obras como el Hospital Cabaleiro Goás o la Plaza de Abastos, ya hemos hablado en otras ocasiones en el blog.
La historia de la construcción del Hospital Modelo estuvo llena de problemas. Se inician las obras en 1910, siendo el presupuesto inicial de 822.965,73 pesetas. Tras mútiples problemas con contratistas, problemas presupuestarios, dificultades de entendimiento entre diferentes administraciones (intervinieron Concello de Ourense, Diputación y Ministerio de la Guerra)... se abrirá en torno a 1930 o 1931. Casi 21 años después de iniciado el proyecto.

 Pabellón Porteria, Proyecto Hospital Modelo de Ouremse, 1909. Tomado de la tesis de M.Insua (2000)..


Interior Pabellones Hospital Provincial de Ourense, 1936-1939.
Tomado del libro sobre Historia de la Cruz Roja en Ourense.

Fotos edficios Pabellones Hospital Provincial As Lagoas. 2009.
Hoy son edificios del Campus de Ourense (Universidad de Vigo)

Seguimos mientras tanto a la espera de la licitación de la obra de la siguiente fase del Plan Director del Complexo Hospitalario de Ourense. Es un tema que ya viene esperando desde al menos el año 2009. El PP ourensano y la Consellería de Sanidade han manifestado que se va a financiar por la vía de capital privado (bajo fórmula PFI-PPP), con la intención de asegurarse la viabilidad del proyecto y la rapidez en la ejecución de la obra. Parece que la situación actual de crisis económica global, estatal y autonómica pudiera hacer que el proyecto se demore. Algunas sombras y zozobras ya amenazan el proyecto del nuevo Hospital de Vigo, financiado por vía PPP-PFI. 
¿Nos tocará esperar durante cuatro lustros, como ya ocurrió en la construcción del Hospital Modelo de As Lagoas?. Son tiempos inciertos. "Todo pode ser".

viernes, 14 de octubre de 2011

Manifestación en defensa de la sanidad pública (Ourense, 20-10-2011)

CONVOCATORIA 
Manifestación en defensa de la sanidad pública 
Ourense, 20-10-2011, jueves, 8 tarde



Manifestación en defensa de la sanidad pública (Ourense, 20-20-2011)
Manifestación en defensa de la sanidad pública (Ourense, 20-20-2011)